תפריט נגישות

רס"ן חנן סמסון ז"ל

חנן סמסון
בן 37 בנפלו
בן אנה ואויגן
נולד בגרמניה - ברסלוי
בי"ג בניסן תרצ"ו, 19/4/1932
התגורר במזרע
התגייס ב-ספטמבר 1951
שרת בחטיבת הצנחנים חטיבה 623
נפל בפעילות מבצעית
בכ"א באדר תשכ"ט, 21/3/1969
במלחמת ההתשה
מקום נפילה: בקעת הירדן
באזור בקעת הירדן
מקום קבורה: קיבוץ מזרע
הותיר: אשה ושלוש בנות

קורות חיים

בן אויגן ואנה. נולד ביום י"ג בניסן תרצ"ב (19.4.1932) בברסלאו שבגרמניה. כאשר היה בן שנה ומחצה עלו אתו הוריו לארץ.

חנן גדל בקרית ביאליק והצטרף לתנועת "השומר הצעיר" בקרית חיים. הוא היה פעיל בתנועת הנוער שם, וסיים את לימודיו בבית הספר היסודי בקרית מוצקין. בגיל ארבע עשרה יצא לקיבוץ מזרע ללמוד במוסד החינוכי שבו, שם עסק בספורט (בכדורסל).

היה פעיל בחברה, ומצא עניין בחקלאות. בשנים הראשונות בהיותו במזרע, עבד בגן הירק, שם התבלט כיוזם וכמנהיג, ותמיד היה בין הראשונים לכל מעשה - עד יומו האחרון.

לצה"ל גוייס בספטמבר 1951 והיה מדריך ספורט בחיל האויר. כאשר נוסדה היחידה - 101, התנדב להצטרף אליה עד להתפרקותה והקמת חטיבת הצנחנים. השתתף במערכת-סיני.

לאחר שחרורו מן הצבא נשתלב עד מהרה בנעשה בבית, ותפש מקום מרכזי בפיתוח המשק בכלל ובענפי השדה בפרט. הוא עבר קורס של רכזי משק, ובהצלחה מרובה מילא את התפקיד. כמה שנים לאחר מכן נדרש לעזוב את החקלאות אשר לה היה קשור מאוד, ועבר לתעשייה בקיבוץ. הוא עבר משבר קשה במעבר זה אך כנפיים חדשות צמחו לו בשטח התעשייה.

אהוב ונערץ היה על הכל - גם כאדם וגם כחבר. בכל שטחי החיים של הקיבוץ, הן במשק והן בחברה, היתה השפעתו מכרעת. לאחר שחרורו מן הצבא היה יוצא מדי פעם למילואים, השתתף בפעולות התגמול ועבר קורס קצינים. בשעת שירותו הצבאי הגיע לדרגת רב סרן. קצין מצויין היה ואהוב על פקודיו ומפקדיו.

במלחמת ששת הימים היה חנן מ"פ מפקדה (תפקיד שקיבל עקב פציעה ברגלו, שלא איפשרה לו לצנוח במשך תקופה מסויימת), אך הצטרף אל הכוח שעמד לפרוץ אל העיר העתיקה.

בתחילת הפריצה נפגעה פלוגתו בהפגזה קשה, וחנן גילה תושייה בלתי רגילה בחילוץ הפצועים ובאירגון הכוח להמשך הקרב.

פקודיו ראו בו מפקד מוכשר ואדם נערץ. לשירות מילואים פעיל יצא בפברואר 1969, וזה צריך היה להימשך עד יום 1.4.1969. מוטה גור סיפר באזכרה שנערכה ב"שבעה" לנפלו על העבודה המרובה שחנן עשה בעיר העתיקה בשעת כיבוש ירושלים - בעזרה ראשונה לנפגעים בפינוי ההרוגים, באירגון כוח לוחם מבין הנותרים - והכל בשקט גמור, במנוחה ובשיקול דעת. אך בעיצומו של שירות המילואים הפעיל, ביום כ"א באדר תשכ"ט (11.3.1969), נפל חנן בשעת מירדף אחרי חבלנים, בשומרו על טוהר הנשק, כאשר נורה ע"י מחבלים שהסתתרו במערה מאחורי אישה המניקה את תינוקה.

הניח אשה ושלוש בנות, שהצעירה בהן כבת שנה ורבע.

הובא למנוחת עולמים בבית הקברות במזרע.

מוטה גור הוסיף וסיפר כי כאשר חנן בא לפני נפלו ואמר שהוא רוצה להשתתף במירדף, איש לא יכול היה להגיד לו: 'אינך יוצא !' כי חנן לא היה ילד, ורגיל היה לצאת למירדפים מאז 1951. אי אפשר להגיד ללוחם כזה: 'אתה יוצא, או 'אינך יוצא'. זה מעבר לסמכות של משמעת, מעבר לסמכות של נוהל, ובעניין כזה לא היה מקום להתווכח אתו, שכן לא מ"פ רגיל היה חנן כי אם צנחן - לוחם ותיק ומפקד ותיק. באלף קרבות שהוא השתתף - הצליח, אך בקרב הזה נפל!

ב"שבעה" לנפלו הופיע העלון "דפי מזרע" שהוקדש לזכרו, ומאוחר יותר יצא ספר לזכרו "איש רעים" שנכתב ע"י מירה מאיר.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה