תפריט נגישות

סגן שלמה ליבוביץ ז"ל

שלטון חניכים / שלמה ליבוביץ


כשהוצע הרעיון של שלטון חניכים לפלוגה הוא נתקל בחיוב כמעט על כולם. היה ברור כי בשלטון זה החניכים מנהלים את הפלוגה, נבחרים ומשמשים בתפקידי סגל ממ"פ ועד עוזר רס"פ. אולם הדעות היו חלוקות לגבי האופי שישא שלטון זה. אחדים ראו בכך תפקיד רציני ומשימה פלוגתית להוכיח שהחניכים מסוגלים לנהל את עצמם טוב לפחות כמו הסגל המקורי, ואחרים ראו בכך משחק שיקל על החניכים ירפה את המתח וישעשע.
שלטון החניכים התבצע שבועיים לפני סיום שנת הלימודים בשישית יתכן. ומעט מבעלי התפקידים נפגעו מאחר וזמן הלימוד שעמד לרשותם היה קצר. אולם, היו לתקופה זו יתרונות של יציאה מהשיגרה. הוכחה שלאחר שנתיים בפנימיה מסוגלים החניכים לקבל עליהם מרות של חבריהם ולנהל את חייהם בצורה טובה ומבוגרת.
משך הזמן שנבחר לביצוע הרעיון היה שלושה וחצי ימים, משך זמן זה התאים לביצוע מוצלח מאחר ותקופה זו היתה ארוכה מספיק להסתגלות למצב החדש ולהגשים פעילות מספקת בצורה טובה, דבר שהוכיח את הצלחת הענין. תקופה זו גם התאימה ולא היתה ארוכה מדי דבר שהיה הופך לשיגרתי ומאבד את אופיו המיוחד וכן פוגע בלימודים.
בעלי התפקידים נבחרו באופן דמוקרטי. המ"פ נבחר מכלל הפלוגה. כל מחלקה בנפרד בחרה במ"מ. ואח"כ שוב התאספה הפלוגה ובחרה ברס"פ ועוזר רס"פ. לכל תפקיד נבחרו שלושה מועמדים ומהם נבחר אחד לתפקיד.
בעלי התפקידים הסתובבו במדים ועברו לגור בתקופה זו בחדר ניפרד. כדי לתת צביון רציני לענין היה צורך בהקפדה יתרה על כל פרט ולהוכיח יחס רציני כדי להסיר כל נסיון להפוך את התקופה לשעשוע חולף. ההקפדה היתרה בלוח זמנים ומסדרים נבע גם מהעובדה שלא היה זה מעשה שיגרתי לגבי בעלי התפקידים.
כל הפעולות נעשו על ידי בעלי התפקידים לפי נוהלים רגילים אצל סגל. לדוגמא, אישור יציאה לחופשה מיוחדת היה צורך להגיש בכתב למ"מ שהיה מצרף המלצה ומגיש למ"פ לאישור (אישור סופי היה ניתן ע"י המ"פ המקורי יהודה אזר שפעל לפי המלצתינו.)
במיוחד יש לציין את העובדה שמבין בעלי התפקידים היו חניכים שכרגיל מהווים מקור לבעיות ודווקא הם היו המחמירים והפתיעו ביחסם הרציני.
מלבד פעולות שגרתיות של הקפדה על שקט בשעות לימוד, מסדרים, הופעה וכן עמידה בלוח זמנים, נערך גם אימון כושר רציני בו שולבו משחקי כדור וכן מסדר נשק.
חלק מהפלוגה נפגע מהיחס הרציני מצד בעל התפקידים. ירון אשר הקשה על בעלי התפקידים אכסן ציוד ונשלח לביתו עד תום התקופה. אולם רוב הפלוגה גילתה הבנה ושיתפה פעולה מתוך רצון לעזור כך שלא היו חריגי משמעת מיוחדים.
ההרגשה הכללית של בעלי התפקידים בגמר הביצוע היתה שסה"כ הענין התנהל כהלכה והפלוגה הוכיחה את עצמה.

ליבוביץ.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה