תפריט נגישות

סגן טל צמח ז"ל

סיפור נפילתו


טל התגייס ליחידת מגלן, לאחר שעבר את כל המבדקים, בנובמבר 1999, לצוות מוגיל, לאחר שחלומו היה להיות ביחידה מובחרת.
טל עבר את מסלול הכשרת הלוחם, בצורה הטובה ביותר, ולקראת סוף המסלול, יצא טל לקורס קציני חי"ר, על מנת שיוכל לשנות ולהשפיע. טל מסיים את קורס הקצינים בהצלחה, ומקבל פיקוד על צוות טירונים מחזור נובמבר 2001, צוות טל.
טל מתחיל עם צוותו את מסלול ההכשרה תחילה בטירונות בבא"ח צנחנים, בסנור, ולאחר מכן עולה עם צוותו לאימון המתקדם, המתקיים בבסיס חמאם אל -מליח שבצפון בקעת הירדן. טל מתחיל להכשיר את הצוות כיצד להיות לוחמים, ויצא איתם לאימונים בשטח.

ב-19 במרץ 2002, בשעה 01:30 בלילה, בעת שהצוות נכנס לשקי השינה והלך לישון בשטח הסמוך לבסיס, בעת אימון לחימה, מגיעים שני מחבלים ופותחים באש לעבר הכוח מטווח קרוב. ממכת האש הראשונה נהרג מפקד הצוות סגן טל צמח, ונפצעים עוד שלושה חיילים. שלושת שומרי המאהל השיבו אש, אך בגלל החשיכה הכבדה לא הצליחו לפגוע במחבלים. מאוחר יותר התברר כי זמן קצר לפני הירי שמעו השומרים רעש חשוד, אך לא זיהו דבר. יתר החיילים, שבינתיים התעורר ומקולות הנפץ, זינקו ממקומם אך התקשו לנוע בשטח משום שהיו יחפים, והאש שהשיבו לא היתה יעילה. המחבלים, שדילגו כנראה מגבעה לגבעה, המשיכו בירי. כעשר דקות לאחר תחילת הקרב, הגיע למקום כוח תגבור בפיקודו של רס"ן גיא חזות, מפקד בסיס האימון המתקדם, הממוקם במרחק של כמה מאות מטרים. כוח התיגבור הצליח להרוג את אחד המחבלים.
למפקד האימון המתקדם מצטרף מפקד חטיבת הבקעה אל"מ חיליק, בשעה 02:15 לערך סופר חברו אל הכוחות, ויחד ביצעו מרדף אחר המחבל הנוסף, מפקד החטיבה הסתער לעברו, הרגו, והביא לסיום הקרב הממושך.
עם המחבלים נמצאו שני רובי קלצ'ניקוב וחגורות נפץ.

מתחקיר האירוע עולה כי הצוות שהותקף פעל היטב, אף שלא הצליח לפגוע במחבלים, צויין כי החיילים היו עדיין בתחילת מסלולם, ולא קיבלו עוד את כל הכשרתם כלוחמים. הרמטכ"ל שאול מופז אמר: "הכוח בבקעה הגיב בצורה טוב, ובכך מנע תוצאות קשות יותר".
עוד נודע כי זמן קצר לפני האירוע התקבלה התרעה על אפשרות להתקפת מחבלים באזור. בעקבות כך הגיע המח"ט לבסיס האימון המתקדם. הוא עזב את המקום כרבע שעה לפני הפיגוע, וקודם לכן הורה להגביר את רמת הכוננות.

מתחקיר האירוע עולה כי המחבלים הגיעו ככל הנראה מהכפר טובאס בשומרון, הנמצא במרחק של כמה קילומטרים ממקום ההתקפה. השניים ביצעו כנראה הכנה מודיעינית, ידעו כי החיילים יצאו להתאמן, התמקמו בתצפית וחיכו שילכו לישון.
גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של החמאס, נטלה אחריות לפיגוע.
המחבלים שביצעו את הפיגוע הם: אחמד עלי עתיק, בן 19, מהכפר בורקין וצלאח מחמד כמיל, בן 22 מהעיירה קבטיה.
חובש הצוות שיחזר מאוחר יותר: "פתאום שמענו פיצוצים ויריות. הסתערתי יחף על המחבלים, ואחר כך רצתי לטפל במפקד הצוות. הקרב היה ארוך ובא לנו בהפתעה".
המחבלים ככל הנראה ביצעו תצפיות וחיכו עד שהלוחמים יירדמו.

טל הובא למנוחות בבית הקברות שבביתו, בקיבוץ חולדה. מפקד הפלוגה של טל, סרן יקי שילה ספד לו בהלוויה: "צעדת עם חייליך בדרכך ולא ויתרת על שלך. במסע האחרון אתה ומחלקתך קפצתם קדימה".
קצין נוסף שפיקד על טל ספד אף הוא: "השם שלך 'צמח', כמו אתה. היית מחובר לארצך עמוד בשורשיך, היית צנוע, עניו ושקט".

(מתוך קטעי עיתונות)

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה