תפריט נגישות

רב"ט משה "רובי" שטיינר ז"ל

מפרי עטו - משה שטיינר ז"ל

דרשת הבר-מצווה

כתוב בפרשת השבוע, פרשת נח: "מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה איש ואשתו, ומן הבהמה אשר לא טהורה היא שנים איש ואשתו". הקדוש ברוך הוא צווה לנח להכניס לתיבה שבעה מכל בהמה טהורה, זכר ונקבה, ושנים מכל בהמה טמאה. ושואלת הגמרא בעירובין: מניין ידע נח איזו בהמה טהורה היא ואיזו טמאה, שהרי דיני הבהמות הטהורות והטמאות מסיני ניתנו, ונח חי חמישה עשר דורות לפני מתן תורה? ומשיבה הגמרא, שמכאן אנחנו לומדים שנח למד תורה. אך דבר זה טעון הסבר: היאך יכול נח ללמוד תורה שניתנה רק אחרי מותו?
נוכל להשיב על שאלה זו על פי שיטתו של רבנו נסים בדרשותיו. על נח אומרת התורה: "איש צדיק תמים היה בדורותיו, את האלקים התהלך נח". נח היה צדיק והלך עם ה'. ואיך הולכים עם ה'? כמו שאמר דוד המלך: "אשרי כל ירא ה' ההולך בדרכיו". אדם הולך בדרך ה' אם הוא מקיים מצוותיו. כי ללכת עם ה' פירושו להיות קרוב אל השם, להבין את דרכיו ולדעת איך לעבוד אותו, מה מוצא חן בעיניו, וזהו קיום המצוות. נח ידע את מצוות התורה, ידע איזו בהמה טהורה ואיזו טמאה, מפני שידע את ה' וידע איך עובדים אותו.
וכך נוכל להבין גם את התפלה שאמרנו בראש השנה בזכרונות: "וגם את נח באהבה זכרת", ה' זוכר את נח באהבה, כי הוא היה קרוב אליו וקיים את מצוותיו באהבה. והיום הזה, כאשר נהייתי לאיש, ליהודי המחויב לקיים את כל המצוות, הריני לוקח לעצמי את נח לדוגמה ולמופת, ויהי רצון שגם אני אהיה מקיים את כל מצוות ה' באהבה וביראה, ואהיה בין לומדי התורה ונאמניה.
וגם את הורי היקרים, שיחיו לאורך ימים טובים, אזכור ביום חגי. יהי רצון מלפני אבי שבשמים שיוציאם במהרה מאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה.
נהיה נא כולנו מקרבים את הגאולה השלימה בקיום מצוותינו ובלימוד תורתנו, במהרה בימינו אמן.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה