תפריט נגישות

סמל בצלאל יעיר ז"ל

דרך שכם

דרך שכם

אנדרטת גדוד 28 בצומת סעד וסעיד
אלבום תמונות

אחת מי"א האנדרטאות הרשמיות, שהוקמו לאחר מלחמת ששת-הימים בירושלים, נמצאת ברחוב דרך שכם, ליד מסגד סעד וסעיד, מול הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים.

שהו לוח שיש, המוצב בתוך גל אבנים מאבן ירושלמית, ועליו חרוטים סמל חטיבת הצנחנים ושמות 25 חיילי הגדוד שנפלו במלחמת ששת-הימים. גדוד 28, בפיקודו של סא"ל יוסף פרדקין היה הוותיק, מנוסה הקרבות והמגובש בגדודי חטיבת הצנחנים 55. נמצאו בו לוחמים ותיקי פעולות הגמול בכל הרמות מטוראים ועד מפקדים. לכן החליט המח"ט לקבוע אותו בעתודה חטיבתית בעת ההבקעה הראשונה, בליל 6-5 ביוני כדי לשמור על זכותו להיות בראש הפריצה לעיר העתיקה ולעלייה על הר-הבית.
לאחר השלמת ההבקעה של גדוד 71, היה על גדוד 28 לעבור דרכו, לנוע בדרך שכם אל רחוב צלאח א-דין, משם להמשיך ולכבוש את מוזיאון רוקפלר ואת האזור הבנוי הגובל בחומת העיר העתיקה, ולפרוץ בעת הצורך לעיר העתיקה. עוד בשטח ההיערכות, ספג הגדוד הפגזה כבדה ששיבשה את פעולת פלוגה ד'. שתי הפלוגות הנותרות (א' ו-ג') החלו בהתקדמות בדרך שכם, ונקלעו לקרב קשה באגפים ולפנים. הכוח, שסבל אבידות כבדות, תעה ולא פנה לרחוב צלאח א-דין, אלא המשיך בדרך שכם, וכך נחשף לאישם של הכוחות הירדניים הפרושים ב"קו העירוני", ולאש מחומת העיר העתיקה.
בסיוע 8 טנקים של גדוד השריון הפיקודי, כבש הגדוד את העמדות שבדרכו בקרב עקשני מבית לבית ומחצר לחצר. הלחימה בקטע שבין שתי תחנות הדלק ארכה כשעתיים. לפלוגה א' המובילה היו 4 הרוגים וכ-25 פצועים; ולאחר שסבלה אבידות נוספות באזור "סמטת המוות", הוכנסה לפעולה פלוגה ג', שאף היא נפגעה קשות (5 הרוגים וכ-20 פצועים), אך הוסיפה להילחם.
לקראת שעה 07.00 נערכה פלוגה ג' בבתים שבמוצא דרך שכם הקרוב לחומה (מלון "קולומביה", הקולג' לבנות "שמידט" ומלון "ריבולי"), והטנקים ניהלו קרב אש עם העמדות על החומה. הפלוגה המשיכה מזרחה וטיהרה את השטח עד שער הורדוס.
הפלוגה המסייעת של גדוד 28 לא תעתה בדרכה, הגיעה למוזיאון רוקפלר דרך גזרת גדוד 71 וכבשה אותו. אליה הצטרף כוח קטן שאירגן מ"פ ד'. פלוגת הסיור החטיבתית ופלוגת הסיור של חטיבה 80 התמקמו בין הבתים הסמוכים למוזיאון.
למחרת, בבוקר יום כ"ח באייר (7 ביוני), נכנס הגדוד בשער האריות לעיר העתיקה, וכבש את חלקה הצפוני, כשהוא משתלט על שער שכם והשער החדש.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה