תפריט נגישות

טוראי רבקה ריקי גרינברג ז"ל

רבקה גרינברג
בת 20 בנפלה
בת חוה ושלמה
נולדה בעפולה
בי"א באדר תשכ"ג, 7/3/1963
התגוררה בבת ים
התגייסה ב-נובמבר 1981
שרתה בנח''ל של"ת
נפלה בעת מילוי תפקידה
בז' בתשרי תשמ"ד, 14/9/1983
מקום נפילה: בקעת הירדן
באזור בקעת הירדן
מקום קבורה: חולון
הותירה: הורים, אח ואחות

קורות חיים

בת חוה ושלמה, נולדה ביום י"א באדר תשכ"ג (7.3.1963) בעפולה. ריקי גדלה בבת-ים ובה השלימה את לימודיה, תחילה בבית הספר היסודי "נחשונים", ולאחר מכן בבית הספר " רמות" במגמה הביולוגית. על תקופת לימודיה של ריקי סיפרו מורותיה: היא היתה תלמידה מצטיינת, חרוצה, שקדנית, פעילה בחיים החברתיים. במסגרת בית הספר אימצה בכיתה י"ב משפחות נחשלות וטיפלה בהן במסירות.

ריקי היתה פעילה בחוגי קליעה והשיגה תוצאות טובות במטווחים. היא הצטרפה לתנועת "המתיישב הצעיר". בכל ליבה התמסרה לרעיון ההתיישבות. בחיי שיתוף ושוויון בקיבוץ ראתה אידיאל חלוצי והגשמה אישית. במהרה בחרו בה ראשי התנועה והנח"ל לתפקיד של הדרכת גרעיני נח"ל. מסירותה והתלהבותה לרעיון בו האמינה, עשו אותה לאחת המדריכות הטובות ביותר, מפקדיה אמרו עליה: "היא היתה אדם שלם עם בגרות, ערכים ואידיאלים מהסוג שארץ ישראל היפה יודעת להוציא. יוזמת, פועלת, מפעילה, בעלת כשרון טבעי של מנהיגה, היה בה משהו מדור הפלמ"ח ומרוח הנוער שהקים ובנה את המדינה".

בנובמבר 1981 התגייסה ריקי לצה"ל, ושירתה בגרעין נח"ל, שייעודו קיבוץ "מיצר", קיבוץ בראשית דרכו ברמת הגולן. את עיקר זמנה היא הקדישה להתארגנות גרעינים נוספים ולהדרכתם.

ביום ז' בתשרי תשמ"ד (14.9.1983) יצאה ריקי מן הגולן לאחר יום עבודה לקיבוץ צרעה שבפרוזדור ירושלים, כדי להדריך שם גרעין נח"ל, שייעודו מיצר. הפעולה עם בני הנוער הסתיימה מאוחר, מארחיה ביקשו ממנה שתשאר ללון, אך היא אמרה: " יש יום עבודה מחר", ויצאה לדרך. סמוך לחצות הלילה, אירעה תאונה ליד מחולה שבבקעת הירדן. ריקי ישבה ליד הנהג ושניהם נהרגו במקום. ריקי נקטפה בראשית פריחתה והיא בת 20 שנים. היא הובאה למנוחות בבית הקברות הצבאי בחולון. ריקי השאירה אחריה הורים, אח ואחות.

מפקד יחידתה כתב עליה במכתב תנחומים למשפחתה: "עם מותה איבד הנח"ל חיילת מסורה, שהקדישה מזמנה וממרצה לחניכי הנח"ל והתנועה".

מפקד הנח"ל דאז, אמנון אשכול אמר עליה: "חקרתי ושמעתי על ריקי היא היתה שמורת טבע".

על שמה של ריקי הוקם אולם הרצאות בבית הספר "רמות" בבת-ים, שבו למדה. מדי שנה מחלקת המשפחה על שמה מלגות לתלמידים מצטיינים בתחום הביולוגיה ובפעילות חברתית.

שתי חורשות ניטעו לזכרה: ביער בן שמן ובקיבוץ "מיצר" בגולן. שמה של ריקי מופיע על אנדרטת הביקעה וכן באתר ההנצחה לנופלים, ב"גמלא" בגולן.

משפחתה הוציאה לאור ספר מהודר ובו קווים לדמותה המופלאה של ריקי כבת משפחה מסורה ואוהבת, כחניכה, כמחנכת וכצעירה אידיאליסטית בעלת סגולות אישיות מיוחדות.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה